Lease
Bijtelling
vrij.nl

Gezocht: Lage Bijtelling auto's!

17-08-2017: Facebook avonturen

Het is bijna gebeurd met de vakanties, we gaan weer drukke maanden tegemoet. Dat betekent ook dat onze activiteiten op Facebook weer wat uitgebreider worden. De vakantieperiode leverde enkele postings op Facebook op die idioot veel werden bekeken en waarop enorm veel commentaar werd geleverd. We nemen u even mee achter de schermen van Squab Automotive.


Meneer Facebook heeft een heleboel dingen héél goed geregeld, maar niet alles. Zo kunnen wij zien hoeveel keer een bericht is bekeken, zoals u kunt zien hoe vaak er een like werd gegeven. We hebben geen tijd en zin om ons de hele dag in statistieken te verdiepen, maar als er dan zoiets als dit opduikt… tja, dan krab je even achter je oren.

2017 0811 Lease Bijtelling Vriendelijk Occasions 20435 bereikte personen.jpg

Meer dan 20.000 bereikte personen. Wat is er aan de hand? Al snel blijkt dat ergens onderweg iets verkeerd ging. Het jaartal klopt niet. Er staat 2000 en dat moet 2013 zijn. Niets aan de hand, denk je dan, maar je krijgt de ene opmerking na de andere en vooral petrolheads hebben de grootste lol. Dat gunnen we ze graag, ook al vliegen er soms opmerkingen om je oren die je liever niet hoort.

Van zo’n fout, geen idee hoe dat overigens is gekomen, leer je natuurlijk ook. De enorme kritiek die er wordt geleverd op elektrisch rijden blijkt vooral gebaseerd op het niet weten hóe een elektrische auto rijdt. In dat opzicht is er nog een hoop te doen aan voorlichting, maar je moet er natuurlijk wel voor openstaan. Die bereidheid is vooralsnog niet zo heel groot. En uiteraard stellen we enkele mensen graag in de gelegenheid om kennis te maken met het elektrische autorijden.

Wie elektrisch gaat rijden, merkt al snel dat hij of zij in een uniek segment van de automarkt terecht is gekomen. Elektrische auto’s zijn nog steeds groene kikkers in sterk vervuilde leefomgeving. Voorlopig is dat nog zo, maar de pioniers onder ons, de mensen die de stap naar schone mobiliteit wél namen, glimlachen van het permanente plezier dat hun bijzondere auto hen biedt. Ze verdienen een schouderklopje, want als vroeg of laat iedereen elektrisch rijdt, heb je wel aan het prille begin gestaan van de nieuwe mobiliteit. En die gedachte motiveert ons elke keer weer om ook op Facebook te vertellen dat de autowereld aan de vooravond staat van grote veranderingen en dat de toekomst nu al te koop is. Bij ons bijvoorbeeld.



28-07-2017: Waarom Tesla Model 3 Model 3 heet



Aan elke  miljardair zit ergens wel een steekje los of er raakt er op weg naar glorieuze rijkdom wel een steekje los. Elon Musk-adepten gaan altijd direct steigeren als je iets van hun god op aarde zegt, maar dat begrijp ik niet. Beetje humor moet kunnen, zeg ik altijd. Musk trouwens ook, want de type-aanduidingen van zijn auto’s zijn tamelijk hilarisch en één typenaam bleek zelfs met véél geld niet te koop. Poor Elon.

De Tesla Roadster laten we even buiten beschouwing. Het was een grappig elektrisch avontuur om met Opel-onderdelen en wat links en rechts gekochte spulletjes een auto te maken die overigens meer inventiviteit vertoonde dan alle EV-concurrenten van dat moment bij elkaar. De plank op wielen reed als een duivel en vooral de acceleratie was een spetterende droom. Zelfs Musk begreep dat je wel PR kon bedrijven met zo’n ding, maar dat het échte elektrische autowerk toch ergens anders over moest gaan. Model S moest het gaan worden en, eerlijk is eerlijk, dat werd het ook. Onthoud de letter S.

Model X is zoiets als een opgepompte versie van Model S. Groot, ruim, aparte vleugeldeuren en al wéér razendsnel. De jonge autofabrikant Tesla kreeg het toch maar voor elkaar om twee auto’s in de markt te zetten. Grote autofabrikanten met een gevestigde reputatie haalden hun neus op, want de aantallen van Tesla produceerde, bouwden zij op een luie dinsdagmiddag. Geen paniek. Musk glimlachte en schreef de letter X op zijn palmares. Onthoud de letter X.

In een bijna beklemmend pril stadium kondigt Musk vervolgens Model 3 aan, wat het volumemodel van Tesla moet worden. Ergens dromen autofabrikanten altijd van kwantiteit, blijkt maar weer eens. De aankondiging van het nieuwe type werd aangevuld met de mededeling dat er nóg een model in de pijplijn zat. Met als type naam Model Y, een kleinere SUV dan de X. Onthoud de letter Y.

S X Y

Het Tesla-gamma heeft dus vier modellen, waarvan drie met een letter, eentje met een cijfer. Model S, Model X, Model Y en Model 3. Even scrabbelen: S, X, Y… en je mist de E. Elon Musk had SEXY in zijn hoofd en Model E was de ontbrekende typenaam. En daar liep het fout. Model E was al een geregistreerde naam en dan houdt het op. Autofabrikanten registreren veel namen en het is dus altijd oppassen geblazen. Zo kwam Porsche ooit met de 904 op het AutoToneel. Ging niet door, want Peugeot had alle type-aanduidingen vastgelegd. Van 104 tot, inderdaad, 904. Porsche wijzigde de naam in Carrera GTS.

Musk sloeg met de vuist op tafel. Daar ging zijn scrabble-spelletje. Het alternatief werd al meer toegepast. Draai de E om en je hebt een 3. Dan dat maar, dacht de miljardair. Ford, eigenaar van de typenaam Model E, voelde er niets voor om de naam aan Musk te verkopen. En zo werd Model E dus Tesla Model 3. Vandaag, 28 juli 2017, wordt de auto getoond zoals hij is. De eerste dertig zijn dan geproduceerd. Meer dan 400.000 genoteerd en evenzoveel mensen betaalden 1000 dollar reserveringskosten. Dat geeft zelfs de schatrijke Musk een SEXY gevoel. Eind goed, al goed. En het avontuur is nog maar net begonnen.